torsdag 19 december 2019

Bonde söker fru och glömskan av flydda verkligheter - kampen om TV utbudet

Seendes på tv programmet ”Bonde söker fru” kan jag konstatera att det råder nya tider på svensk landsbygd.  Det är alltid sommar på landet, kärleken spirar och korna skiter inte.
Ingen nyser under höskörden, traktorerna är rena och ingen snubblar med ansiktet före i grisavföring. 
Jag sträcker upp ett finger och säger ”nä nä så där går det inte till”.
Sommarloven präglades av tidiga mornar där dörren öppnades 05.00 och en dimmig gestalt uppenbarade sig i form av min far som undrade om jag skulle sova hela dagen. Snabb frukost och ut i en kall Värmländsk gryning. Vinglade ur bilen och lyckades i bästa fall undvika att trampa i har- eller rådjurskit som var lämningar efter djurens nattliga passager över och förbi vår jordgubbsodling. Detta lilla röda bär som ständigt minner om sommaren på landet. Rensa jordgubbar, halma, hoppa upp i en traktor mitt i natten och köra runt med redskap som gjorde ränder i jorden, plöja, harva och hacka. Familjen undrar varför jag så kategoriskt vägrar plocka jordgubbar till husbehov - i know. De undrar dessutom varför jag gladeligen betalar 50 kr litern samtidigt som jag ler som om jag vunnit guld i maraton (Liten chans att det sker).
Till och med under lek kunde det gå åt helvete. Kull var en rolig lek, speciellt hos vänner vars föräldrar hade stort lantbruk. Ingen tänkte vid lekens början på att de även hade grisar och grisar gör som andra djur som ätit - fast går inte på toa. Full fart över några plankor och plask - ner till midjan av grissk..t. Sedan snabbt byte av byxor. Men då vi inte hade hunnit elda upp värme i vedpannan fick jag gå till scouterna oduschad - jag fick ett eget vindskydd.
När man sedan som tonåring upptäckte att det var kul på helgerna i stan och att det fanns mycket tjejer där uppräckte jag även att det var 4 mil dit enkel resa. Inköp av A-traktor och puttrade in till staden på högsta varv i 30 knyck.. Jag har nog ensam byggt upp Norges oljefond.
Undrar om någon varnar deltagarna för dessa företeelser. 
I övrigt var uppväxten på landet underbar med kalla vintrar, snöskottning och 4 mil enkel resa till plugget i 6 år.
Om inte ens dessa argument övertygade nog för att jag skulle få byta kanal - vad skall jag då ta till... 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar