torsdag 12 december 2019

Jag står upp för en seriös byggbransch - vi bygger samhället

Då jag lever mitt liv 24-7 med att företräda en bransch går det inte undvika att påverkas personligen då branschen av olika särintressen dras i smutsen,
Byggbranschen är en fantastiskt bransch med otroliga möjligheter för den som vill vara med och bygga vårt framtida samhälle. En byggare sysselsätter 3-4 andra inom handel, transport och tillverkning och fungerar på så vis som en turbo i näringslivet. Byggbranschen kan lyfta en ort om den får luft via framåtanda och entreprenörskap.
Jag har under mina 20 år i detta och tidigare arbete kommit att uppskatta de kämpande entreprenörer som skapar sysselsättning åt människor och skatteunderlag till kommuner, landsting och stat. Jag har många gånger tänkt lämna denna tillvaro för att göra inhopp i andra branscher och verksamheter men det har alltid känts som att lämna en familj då jag stått vid vägskälet.
Dessa fantastiska människor med idéer och engagemang som satsar hela sin tillvara för att bygga upp företag i en miljö där de samtidigt riskerar allt.
Därför smärtar det mig extra mycket att dagens debatt går ut på att svartmåla denna bransch för att vinna sympati för andra mer dolda syften.
Att svartmåla en hel bransch för enstaka företeelser är som att anklaga hela bilbranschen för den miljöskandal som Volkswagen var upphov till.
Det finns krafter som i syfte att bygga murar om vårt land och stoppa den fria rörligheten pekar ut byggbranschen som en bransch där man utnyttjar utländsk arbetskraft och där utländska företag systematiskt missköter sig och undanhåller skatter och avgifter till vår gemensamma välfärd.

Jag är inte naiv, jag har funnits i hetluften mer än vad som är hälsosamt och upplevt och sett mer än jag önskat.
Seriositet handlar om att sköta sina åtaganden gentemot anställda, kunder och det samhällskontrakt vi alla ingått, dvs att skatter och avgifter betalas in korrekt.
Jag står upp för en seriös byggbransch och lägger inga värderingar i vart företag och kommer ifrån och jag står upp för den fria rörligheten av varor och tjänster i Europa.
Jag står upp för att byggbranschen skall förändras med mångfald och moderna kollektivavtal och jag förfasas av de krafter som genom att generalisera en hel bransch agerar för att sätta käppar i hjulet för denna utveckling.
Osund konkurrens och oseriösa företag som ofta har försänkningar i grov organiserad brottslighet skall bekämpas där den uppstår utan att de seriösa företagen skall behöva schavottera för att det finns lycksökare som vill trasa sönder fundamentet för vårt samhälle.
Nu slutar vi att generalisera och börjar se och åtgärda problemen där de uppstår och inser att vi istället för att smutskasta en hel bransch lyfter fram de seriösa företagen.
Jag vill värna en samhällsbyggnadssektor i världsklass - byggbranschen bygger det framtida samhället. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar