söndag 25 oktober 2020

Söndagsfunderingar om LAS, avtalsrörelse och vem som tog mitt pålägg i kylen




I dagarna upplever vi faktiskt en av de mest omvälvande frågorna på länge i Sverige. Vi kanske inte tänker på det men att frågan över huvud taget är uppe på den politiska agendan är smått sensationellt. Jag tänker självklart på LAS, Lagen om anställningsskydd. Lika heligt som ett av de 10 budorden för påven i Rom.
Jag tillhör inte tillskyndarna av Januariöverenskommelsen men JÖKen, som den kallas, innehåller faktiskt ett och annat guldkorn.
Visserligen verkar THE BIG RED MACHINE, alltså Socialdemokraterna, hållit 2 fingrar i kors bakom ryggen då den gjordes och bara sett till maktinnehavet men upp på bordet kom Toijers utredning och parterna skulle förhandla enligt det underlaget.
S trodde att kompisen LO skulle skrämma livet ut övriga fack, samt även stödpartierna i JÖKen, men där fick de tji.
Svenskt Näringsliv gjorde en överenskommelse med PTK som även SACO hakade på. LO, som styrt Sverige i 100 år (raljerar lite - men bara lite) sade nej då man ansåg att en uppdatering av LAS förpassar oss alla till helvetet. 
Därför blev jag glad då jag läste gårdagens ledare i Dagens Industri samt uttalande av Nyamko Sabuni i samma tidning. Använd överenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv och PTK (Privattjänstemannakartellen) som underlag till ny lagstiftning. Då värnar vi den Svenska Modellen som varit så framgångsrik. LO lär sitta och sura och vissa fack lär bli rabiata men även bortskämda ungar måste lära sig att någon säger nej ibland.

Som ni ser så består mitt liv av väldigt många förkortningar. Det påverkar även mig som privatperson - en fråga till döttrarna om vad de gör för tillfället blir VGD (Vad Gör Du). De frågar mig vad jag gör och jag svarar ofta JÄPMS16.30. Jag Är På Möte Slutar 16.30) och de svarar med ett ? (Frågetecken).

Från LAS till avtalsrörelse är inte steget långt och jag skall inte orda så mycket om det men kan sammanfatta byggbranschens fundamentala problem mellan arbetsgivare och fack med glass. Det är nämligen så att sedan urminnes tider så gör man upp lönen på projekt över en viss storlek för respektive objekt. Vi har alltså löneförhandlingar massor med gånger ett år inom företagen. 
Det funkar så att om jag vill ge döttrarna 12 glassar för att tvätta bilen och de kräver 15 så får de bara 9 tills vi är överens. Ty så säger lagen (Kollektivavtalet). De måste ändå påbörja tvätten av bilen i uppsatt tid för att de över huvud taget skall få låna bilen, men kommer vi inte överens om antalet glassar under tiden får de i värsta fall tvätta bilen för 9 glassar och inte för 12 som jag erbjöd. De får alltså jobba får en lägre lön än jag är beredd att ge bara för att några herrar (Ja på den tiden var det bara herrar) bestämt så.

Om de bara får 9 glassar måste de förvisso tvätta bilen men den blir då ofta dåligt tvättad, kanske repad och de lägger häftstift på förarsätet.

Nåväl det där var en kort sammanfattning av fundamenta i de ofta problematiska relationerna mellan arbetsgivare och arbetstagareparterna inom byggbranschen. 

Jag är inte så blyg av mig då det gäller att kritisera sådant jag anser vara fel inom byggbranschen, speciellt inte kollektivavtalet. Då och då gör jag det medialt och jösses vilket liv det blir i getingboet och självklart representerar jag ondskan själv i och med jag inte fattar det självklara med att inte kritisera facken. Jag sov antagligen på den lektionen i skolan.

Men det är klart att fackens ursprungliga tanke är god, att bevaka kollektivavtal och värna sina medlemmars rätt. Tyvärr agerar de idag som kyrkan under spanska inkvisitionen, man bevakar sina privilegier helt enkelt, sin makt. På samma sätt tänker ju även jag i arbetet för arbetsgivarna, men handlar kanske mer om att lösa alldagliga problem för företagen och att spelplanen ger en sund balans mellan parterna.

Gåtan med pålägget

Maktbalans är även viktigt inom hemmets väggar. I en familj respekterar man varann, ger varandra utrymme och värnar varandras andliga utveckling. Ibland inträffar dock händelser som gör att dessa gyllene regler åsidosätts och likt den spanska inkvisitionen på 1500-talet har jag nu påbörjat vissa förhör. Gårdagens inköpta pålägg, några bitar Ibéricoskinka från frigående spanska grisar som kalasat på ekollon och bär. Min söndagsfrukost ingick i en av mina drömmar på morgonkvisten och jag släpade mig uthungrad till köket för att inmundiga delikatesserna. Hittade inget, en tom förpackning avslöjade dock vad som hänt ...

Nåväl är inte problemen större så får man vara nöjd. 

Ser fram emot en skön söndag och som en typisk soffsittande fotbollsintresserad individ som uppskattar spelets idrottsliga fundamenta hoppas jag att Degerfors IF spelar sk….en ur Trelleborg senare idag och tar 3 viktiga poäng på vägen mot Allsvenskt kontrakt.







1 kommentar: