lördag 28 januari 2017

Good guys and bad guys

För några på sedan var jag på bröllop på Canadas västkust och lärde mig då att ordet "guys" innefattar både maskulinum och femininum och blir därigenom ett mycket inkluderande och användbart ord.

Ord som inkluderar kanske inte ligger högst upp på ordlistan för de människor som levererar enkla lösningar och handlingskraft och till vilka etablerade partier nu vill bygga broar. Jag tänker då närmast på Anna Kinberg Batras fiske i grumliga vatten den senaste veckan. Hon verkar dessutom fått napp - eller rättare sagt - någon typ av fisk har nappat ur det grumliga vattnet då det börjat dra i flötet och hon av artighetsskäl väljar att dra in fisken...

Fiska i grumligt vatten brukar vara den sista utvägen för att kunna visa upp en fångst för de intresserade. Risken är dock mycket stor att det slutar helt annorlunda och rent av blir fiasko.

Vi kan dra lärdom av denna historia från min barndoms fisketurer i sjön Skagern. Undertecknad och 2 vänner hade tillbringat 3-4 timmar utan att det ens hade "slagit" någon fisk i närheten. Vi var i 10 -årsåldern och den tidiga morgonen (vi hade stigit upp vid 4 - tiden) började ge utslag på omdömet. Efter att ha försökt få fångst på våra kända fiskeställen höll vi på att ge upp men vi kom då på att vi skulle fiska vid en av vass igenväxt vik med lerig botten.

Vi åkte dit med hopp om en fångst att visa upp som resultat av denna desperata handling. Vi kastade i linor med flöte och metkrokar som kunde göra verkan i lugn och ro medan vi kompletterade med våra kastspön och dyra drag. Vi kastade i och en av deltagarna i fiskefänget fick bottennapp på en gång. Hans nya dyra drag "droppen" gick åt pipan direkt. Efter några ytterligare kast märkte jag att mitt fiskedrag inte kom ut som det skulle. Hade jag tappat det? Glömt fästa det ordentligt? Nejdå - jag drog i linan som trasslat sig lite i båten och ju mer jag drog desto högre skrek en av vännerna som var med. Jag drog igen och han skrek: - Sluta för helvete! Den sitter fast i skinnet på mig! I halsen! Sluta dra! Jag slutade motvilligt att dra och tog bort draget ur kompisens nackskinn. Ingen större skada gjord konstaterade vi då det inte blödde så mycket (att kroken suttit i ett antal fiskar under årens lopp och kunde föra med sig mindre trevliga saker tänkte vi inte på just då).

Vi fick till slut napp av en "Braxen" - en mindre aptitlig fisk som är asätare men ändå en fisk och dessutom ganska stor. Vi konstaterade att en fisk är ändå en fisk och vi hade fångat den själva.

Visade stolt upp den för min morfar som konstaterade att "den där fisken kommer inte in i huset". Dessutom undrade han om all fiskeutrustning kommit med hem och vårt svävande svar blev att några drag blev klar på botten samt att visst blodvite skett på grund av villervalla i båten.

Morfar frågade då vart vi fiskat för att råka ut för allt detta samt fångat skräpfisk. Med vårt svar som grund konstaterade han att "fiskar man i grumliga vatten är risken stor att det blir skit av alltihop".

Vad vi kan lär oss av detta är risken av att fiska i grumliga vatten - man kan skada vänner som sedan kanske inte vill fiska med en längre, utrustning försvinner och men kan få upp fiskar som helst skulle slängas tillbaka i sjön igen.

Anna Kinberg Batras fiskefänge kanske inte ens stannar vid detta utan hennes manövrer kan få hela båten att kantra.

Det jag syftar på är självklart hennes fiske i grumligt vatten som lett till till att alliansen kan spricka samtidigt som en inbjudan till möte kommit från de grumliga vatten hon fiskat i.

I dagens tidningar och twitterinlägg kan man se 2 block utkristallisera sig med anledning AKB,s fiskefänge. Ett block med "Good guys" och ett med "Bad guys". Det känns skönt att i den diskussionen klart tagit ställning för "The good guys".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar