måndag 23 oktober 2017

Återigen en vecka bland alla dessa dagsaktuella frågor



Sittandes i Helsingborg förbereder jag mig inför morgondagens föreläsning. Det är arbetsmiljö som gäller och i byggbranschen kan det aldrig bli för mycket utbildning och diskussion om just arbetsmiljö.
Ordning och reda på attityder, maskiner och ansvar så kan alla komma hem livs levandes och oskadda  från tuffa arbetsdagar och även vara hela och friska efter ett helt arbetsliv.

Eftersom jag fått vara tyst en halv dag - bilfärden hit inräknad - kommer åhörarna möta en kaskad av ord imorgon. Folk som känner mig väl vet mina små egenheter på det området.

Bra arbetsmiljö och trivsel på jobbet är viktigt och imorgon klockan 14.30 serveras miniatyrräkmackor till fikat vilket är bra för MIN arbetsmiljö. Jag hoppas att de denna gång även räcker till åhörarna...

Det skall bli spännande imorgon om någon trillar i den grop jag brukar gräva och avslöjar om det finns någon övervintrad åsikt i gruppen att det är ok att ta genvägar och ”fuska” med säkerheten för att tjäna någon krona extra. Jag brukar då markera med all önskvärd tydlighet att så agerar vi INTE på byggarbetsplatser anno 2017. Sådana tankar är i min värld förpassade till historiens skräpkammare och om de åter bubblar upp må vi vara snabba att sticka hål på de bubblorna.

På onsdag blir det kvällsarbete på något trevligt ställe i Kristianstad för att förbereda ett arbetsrättsligt ärende och på torsdag blir det politik för hela slanten. Min kandidatprofil till kommunfullmäktige är snart klar och den, med konstnärligt lidande, frammejslade texten skall kompletteras med bild. Mina kära döttrar säger ofta att jag skriver väl och fint men att bilder där jag själv utgör motiv inte matcher texterna. Vete sjutton vad de menar med det och det är nog bättre att leva i ovisshet än att svaret serveras likt en smashad tennisboll i ansiktet.

Lägg därtill lite byggkostnadsdiskussion - ja en Volvo är dyrare än en TATA för den är byggd efter Svensk kostnadsnivå - och gränsöverskridande infrastruktur så är veckan räddad. Tur man är född lite bipolär (nej ingen diagnos utan det bara passar i rimmet) annars hade man inte blivit populär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar