lördag 4 januari 2020

Snart skall julen dansas ut eller?


 Julhelgerna lider mot sitt slut och det är dags att börja inse att julmyset för denna gång börjar lida mot sitt slut. Myset runt jul står i skarp kontrast till iskylan som tränger in i rummet då ytterdörren mot verkligheten sakta öppnas.
Tända ljus, gröt, skinka, sill och granens dova doft av skog försätter oss i en magisk stämning där vi känner kontakt med något uråldrigt. Kristendom i förening med äldre religion bildar en känsla av kontakt med gångna tider och vi anstränger oss till det yttersta till att få julhelgerna att efterlikna den stämning som ges i dikten "Tomten" av Viktor Rudberg.

Snart dags att öppna dörren mot världen och lämna myset bakom sig men åsynen av rubriker liknande "Så blir börsåret 2020" samt "raketer mot Bagdad" får mig att backa tillbaka, stänga dörren, låta granen vara klädd och kvar och njuta några dagar till - helst till midsommar.

Men så får man den där iakttagelsen av en klok människa som gör tillvaron så lätt - "Du står här och tror att du kan rädda hela världen". Plötsligt inser jag att det varken gör till eller från om jag går ut i kylan nu och fortsätter njuta av tillvaron efter att julen dansats ut. Jag tror dock jag väntar några dar till med att dansa ut julen - just in case -  men glömmer inte att njuta av tillvaron även efter myset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar