måndag 3 februari 2020

Sveriges Byggindustrier blir BYGGFÖRETAGEN samt lite brexit

Idag byter Sveriges Byggindustrier, arbetsgivar- och branschförbundet för byggsektorn, namn till BYGGFÖRETAGEN. När folk frågar hur länge jag arbetat i "Arbetsgiverivärlden" brukar jag svara "alltför länge".
I 20 år har jag gnetat på. Först 6 år i ett litet förbund, PLR - Plåtslageriernas Riksförbund och därefter i snart 14 år i Sveriges Byggindustrier som idag alltså bytte namn.
Något nytt och fräscht - BYGGFÖRETAGEN - vi bygger Sverige på schyssta grunder.
Under dessa 20 år har jag verkligen sett en utveckling mot det bättre som accelererat de senaste åren.

För ett 10 tal år sedan kom det tämligen starka protester från åhörarna då jag gick igenom arbetsmiljöregler och arbetsmiljöansvar. "Ska vi följa det där kan vi inte bedriva verksamhet". Idag är det tvärtom. Åhörarna frågar efter lösningar istället för att vända bort blicken och slå ifrån sig.

Branschen har verkligen förändrats och de sneda leenden jag såg mellan männen (för det var verkligen bara män på den tiden) som speglade en skolpojksaktig attityd att lura magistern är nu nästan helt försvunna.

Visst finns det kvar människor med attityden att ta genvägar men de finns överallt och inte bara i byggbranschen - de finns i alla branscher och kommer så vara kvar men deras handlingsutrymme blir mindre och mindre.

Jag minns de tuffa kamperna med "Killarna längst fram" var. De informella ledarna som skulle sätta den där killen där framme på plats - han som inte visste hur det egentligen gick till, han som trodde att regler var till för att följas.
Killen där framme var dock också den som fattade att följdes regler och rutiner så skulle färre dö och skadas.

Kampen med "Killarna längst fram" som varit med i både första och andra världskriget, Korea och Vietnam, käkade taggtråd och pissade napalm.

Vad jag ganska snart upptäckte var att en kanonad av frågor tillbaka funkade som pansarbrytande ammunition på dem och snart blev även de en del av gruppen.

Den tiden är tack och lov över och seriositeten och viljan att göra rätt är hög i den seriösa delen av byggbranschen - dvs de som är medlemmar hos oss i BYGGFÖRETAGEN - vi som bygger Sverige på schyssta grunder.

Nu undrar säkert någon  varför jag skojar om alla dessa år och att arbeta 20 år i en verksamhet - tja att arbeta med viljan till förändring i denna bransch i kombination med behovet av förändring är svaret.

Nu byter vi ämne och går till Brexit. Britterna om några borde fatta att handel och samarbete mellan länder skapar mervärden för alla.
Återigen stad mot land, områden med tillbakagång ställs mot områden i ett land med framåtanda och tillförsikt. När rädslan för framtiden blir större än hoppet för densamma ser många tillbaka och ser gamla tider i rosenrött skimmer.
Vi kan ta oss mellan länder snabbare och snabbare - att samarbeta mindre mellan länder i en sådan värld är befängt. Jag kan ha fel men jag tror detta experiment blir lika framgångsrikt för britterna som en Morris Marina på en tävlingsbana.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar