onsdag 6 maj 2020

Förlorad generation på grund av Corona - Bullshit!

Om du har otur dessa dagar kan du slå upp en tiding och läsa att någon skriver att vi får en förlorad generation på grund av coronaepidemin.
Jag vill påstå att detta påstående är smula provocerande för mig som har barn runt 20 år (17 resp. 20).
Att påstå en hel generation skulle vara förlorad är extremt magstarkt. Fast å andra sida ingen ny företeelse - som sprungen ur årgång 1969 angavs jag själv tillhöra en förlorad generation då 80-talet närmade sig slut.

Att gud fader dessutom lyckats placera mig i ett då borttynande bergslagen där hyreshus revs och nedgången boostades av att de högre cheferna på Bofors inte kunde räkna och sålde för många kanoner till Indien gjorde inte saken bättre.

Warzawapakten och Nato förfogade över 1000-tals kärnvapenladdade stridsspetsar som var riktade mot varann. En knapptryckning av misstag där och vi hade blivit grillade som flintastekar allihop.

I skenet av att min generation klarade sig bra trots hot om kärnvapenkrig och bortrationaliserad industri gör mig säker på att motsvarande generation nu inte förloras på grund av Corona.

Begrepp som förlorad generation måste hanteras sparsamt med andra ord.

Min generation förlorades inte och det kommer heller inte den generation vi själva nu fostrat att göra. Alla människor skapar sina egna möjligheter - basta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar