söndag 1 november 2020

Lugn helg i eftertankens tecken (döttrarna ger perspektiv).



Allhelgonahelgen är den helg på året som verkligen manar till eftertanke och även ger lugn. Speciellt detta år då vi hållit oss hemma och inte farit iväg till Värmland. Äldsta dottern Josefine är hemma från Uppsala några dagar och båda döttrarna kan ge mig en uppdaterad dos av synpunkter på klädsel och beteende.
Jossan är den som alltid lyckats befinna sig i olika centra av covid. När hon jobbade i Norra Italien kom den dit och nu när hon bor i Uppsala härjar den där och i samband med hennes visit hos oss härjar den vilt här. Det känns lite jobbigt att hon åter skall upp till covidsmittans Uppsala men om man tror att sådant stoppar Jossan så tror man fel.
Det är en fröjd att se döttrarna busa och stoja. Olivia får en  riktig boost då Jossan kommer hem. Det är ingen hit för gymnasieeleverna nu att ha skola hemifrån.Olivia går i åk 3 på gymnasiet.


Vi delar alla i familjen intresset för god mat och igår var det dags för en lördagsmiddag modell Grand Hotel. Till Jossans skräck tassar jag ut i bilen i mina mysbyxor, orange IFK Kristianstad tröja samt grön tröja. "Pappa, accepterar verkligen din arbetsgivare att du går klädd sådär, du skriver i tidningen och är lokalpolitiker, du kan inte gå klädd sådär". Jag lommar in igen, tar av mig tröjan, tar på mig en svart jacka med blixtlås och vi åker iväg till Ica Maxi. Jossan lugnar sig lite då hon tror jag kommer ha jackan stängd men det är varmt i affären och strax lyser min handbollströja i affären.
Jossan inser att hon blivit blåst men skrattar då jag säger "Jag är från landet, du skall vara glad att jag inte har en orange HellyHansen jacka istället".

Mitt sätt att koppla av är att "sunka" ner mig lite. Myskläder på och mornar utan rakhyvel. Detta går stick iväg med mina döttrar som går omkring som vandrande skyltfönster. Dock har Jossan nu ändrat stil lite. Hon vill avvika lite från den gängse stilen på Juridicum i Uppsala och istället för kjol och kavaj har hon börjat anta en stil jag kallar "Sent 70 tal á la Baader-Meinhof".


Då Covid nu sprider sig är det dags att börja stötta lokala restauranger och butiker igen och Jossans besök ger en boost åt det hela. Framför oss har nu återstående familjen på plats, jag, Ida och Olivia att öka våra värdeskapande åtgärder inom mat och dryck. Vi kommer även gynna hotellbranschen. Men en sådan kraftsamling som i våras med renoverat kök blir nog svår. Om någon vecka får vi dock tillökning på garageuppfarten...

Den lugnande novembervädret som lägger en typ av varm och skönt filt över kropp och själ får givetvis tankarna att fara iväg till presidentvalet i USA, avtalsrörelse med mera. Det får även tankarna att fara iväg till det allt mer polariserade debattklimatet där människor med dunkla baktankar vill skapa grupper som står mot varann. Dåden i Nice, Lyon och Trumpanhängarnas attack mot en buss från Bidens valkampanj är ett bra exempel.
I Sverige söker LO efter en grupp att företräda, vilsna efter att prata om en arbetarklass som snart inte finns, som få identifierar sig med försöker aggressiva grupper bland facken skapa en "vi och dom känsla utan dess like. LO,s kompisar i S har insett detta och fattar att en av deras största väljargrupper nu är tjänstemän varför man väljer att acceptera uppgörelsen avseende LAS mellan Svenskt Näringsliv och PTK (Privattjänstemannakartellen).

När jag växte upp lärde jag mig värdera vem som sa vad och varför. Genomskåda syften och bygga upp motståndskraft mot manipulation.

Jag har verkligen fört detta vidare till mina döttrar då de är skeptiska till det mesta jag säger - och gör. Jag älskar deras kritiska värdering av mina, tycker jag, knivskarpa analyser. Allmänt skeptiska ifrågasätter de, tar reda på fakta och bildar sig en egen uppfattning.

Allt är egentligen väldigt enkelt som min gamla mormor sa när hon satt i köket i Runnebol, alldeles vid stranden av sjön Skagern, när hon bläddrade i Nya Wermlandstidningen "Vad de höller på de där, å dä där tror de fölk ska tro på".

Nu skall vi skjutsa Jossan till tåget i Hässleholm, en tur för mig till Simrishamn där goda vänner köpt hus. Degerfors stormar mot allsvenskan i fotboll och Göingederby i Damallsvenskan mellan Kristianstad DFF och Vittsjö GIK.

Livet är gött trots Covid och vi får hitta glädjeämnen och kraft att stå emot fanskapet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar