söndag 15 november 2020

"Dä där säger lu bare"


Jag sitter och tittar på Agenda och Amanda Lind intervjuas. Hon är ansvarig minister för kultur-, och idrottsfrågor. 
Vips får jag en sådan där tanke som ibland ploppar upp mitt huvud, jag väntar på att intervjuaren skall säga: - Det där säger du bara. 
Just det uttrycket "Det där säger du bara" är ett uttryck som användes och används väldigt mycket där jag är uppväxt - Värmland, ett helt underbart uttryck som drar ned byxorna på allehanda suspekta individer som på något vis skall övertyga, manipulera eller slinga sig.

Journalisten pressar Amanda Lind men hon använder sig skickligt av de olika kunskaperna hon fått genom en, antagligen gedigen mediaträning. Att genom "bryggor" skalla skaffa sig själv tid att tänka efter, byta fokus och få en fråga från intervjuaren att försvinna likt en buske i dimman på Österlen.

På värmländska blir uttrycket "dä där säger lu bare", ofta i kombination med ett ironiskt leende som visar att lyssnaren just avslöjat den som pratar - han eller hon pratar i nattmössan.

Innebörden av uttrycket är kanske en spegel av Värmlänningens unika syn på sanningshalt i en utsago. Att brodera ut, göra historien mer anpassad för mottagaren samt övertyga och sprida sitt budskap vidare.

Man utgår från sig egen syn på en berättelse och, vänder den mot den mot berättaren och avslöjar det dunkla syftet med utsagon.

"Dä där säger lu bare": En insinuation att sanningshalten är noll, att utsagon bara är för att klara sig ur en situation eller vinna en fördel. 

Jag vet inte varför tanken kom upp just när Amanda Lind blev intervjuad om stödet till idrotten men en inre röst sa till mig: "Dä där säger ho bare".

Ett användbart uttryck jag kan rekommendera att ha i bakfickan. Innehåller inget hat, ingen ilska. Bara en total ödeläggelse av motpartens argument. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar