tisdag 2 maj 2017

Modernt kollektivavtal i byggbranschen - en ouppnåelig dröm eller realitet inom kort?

Jag somnade till i soffan och reste mig alldeles nyss yrvaket i soffan, gäspade och öppnade ögonen motvilligt då jag hade haft en helt fantastisk dröm. Det blixtrade på hemsidor, twitter, facebook och på min mail. Vad hade då hänt! Jo! Kollektivavtalet inom byggbranschen var klart! Och inte bara klart - det var även helt nytt, enkelt, flexibelt och anpassat till en modern byggbransch i en flexibel omvärld.

Ackorden var borta som tvång, månadslön var införd och de kluriga tolkningarna om resor och traktamenten var synnerligen förändrade. Borta var de komplicerade lönereglerna som hindrar branschens utveckling. "Det skall vara lätt att göra rätt" stod det på första sidan och företag strömmade till och ville teckna avtalet då de insåg vilken fördel det innebar att ha detta fantastiska kollektivavtal i ryggen då lösningar med anställda diskuterades. Ett kollektivavtal som lockar och inte skrämmer.

Jag blev snabbt klarvaken då jag insåg att det bara varit en dröm. Ännu får företagen kämpa med de otroligt komplicerade reglerna vars fördel för de företag som tecknar detta avtal får kan diskuteras. Företag med 2-3 anställda som får lägga ned mer tid på att tolka regler som berör relationer till de anställda i stället för att koncentrera sig på att få in jobb till de samma. Ett avtal som ger mer jobb och makt till fack och ombudsmän än hjälp till företagen och tillsynes sår mer split mellan arbetsgivare och arbetstagare än gynnar goda medarbetarrelationer.

Jag somnar om igen och hoppas att den dröm jag hade ikväll är en realitet vid samma tid imorgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar