måndag 2 oktober 2017

Höstmys, firande av 240 års jubileum och start för bloggande.


Första måndagen i oktober och höstmyset gör entré i det Fredrikssonska hemmet. Då Rudskoga Kyrka i Värmland fyller 240 år idag gratulerar jag med att tända byns souvenir "Rudskogastaken". Förlagan hittades av en fiskare som fick den i sitt nät i sjön Skagern vid vars strand socknen Rudskoga är belägen. 

Visst, jag är skåning numera, men som boendes i Östra Skåne och med rötterna i Värmland har man privilegiet att fritt röra sig mellan två fantastiska platser. Såväl med fysiska som inre resor. 

I Rudskoga kyrka har många generationer släktingar döpts, firat skolavslutning, konfirmerats, gift sig och hmm ja - kompletterat samlingen av aktiviteter där med att bäras ut med fötterna först "in a wooden box". 

Själv är jag där , under vilda protester, döpt, lite mindre ofrivilligt konfirmerad, och helt frivilligt gift. 

Oavsett om man tror eller ej så kan man ju spekulera lite (själv är jag tålmodigt avvaktande och inväntar fakta). Min salig morbror Kjell - en av de roligaste människor som jag mött - var övertygad att Värmlänningens roll, om det fanns ett liv efter detta, var att sortera vem som skall upp och vem som skall ned... 

Tar då för givet att det börjar bli ganska livat "däruppe". Då Gösta Ekman, Hasse Alfredsson och "Loffe" med säkerhet finns på plats om det finns något "uppe" då man loggar ut. 

I höstmyset fås distans till de stormar som finns där ute i tillvaron, kraft inhämtas och skallen selekterar intryck och avtryck. 

Efter att under den senaste halvtimmen haft några "nära sömnen upplevelser" kommer jag hälsa på John Blund under devisen "sluta jogga, börja blogga". (Släcker ljusen innan jag lägger mig såklart!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar